torsdag 13 oktober 2011

Enorma vågor

Hej Sverige!

Vi har haft lika bra väder som igår minus regnet. Det kanske kommer? Vi har promenerat på stranden, promenerad runt i byn och shoppat lite, badat, solat och hittat ett nytt billigare (och finare) guesthouse som vi ska flytta till imorgon. Det nya stället kostar oss ynka 60 svenska kronor per person och natt och då är rummet väldigt frächt. Och AC ingår. Som hittat! Det är inte alls mycket turister är nere för tillfället. Tydligen drar högsäsongen igång nästa månad och då antar jag att alla priser då kommer att höjas rejält.

Dagens absolut bästa var när en lokalbo började prata med oss och frågade om vi ville följa med bort till hans surfhus och titta på sköldpaddor. Med nyfikenhet gick vi dit och mycket riktigt! Från hans altan kunde vi se havssköldpaddor som simmade 5 meter från strandkanten och käkade sjögräs. Fantastiskt! Vi fick även nys om ett sköldpaddsreservat en bit bort där man kan se både vuxna och bebissköldpaddor på nära håll. Imorgon ska vi hyra en skoter att köra runt med och varför då inte åka dit och titta och klappa på små (och stora) Skalman!

Nu sitter Marko och mixar lite musik och jag ska strax påbörja mitt kriminologiarbete. Mat ska även hinnas med. Igårkväll (och till frukost idag) käkade vi "rotty" - en inhemsk maträtt bestående av en slags hoprullad pannkaka med diverse olika fyllningar. Oerhört mättande, gott och billigt!

Måste även berätta om de gigantiska vågorna som är här i Hikkaduwa idag. Enorma! Och strömmarna ska vi inte ens tala om ... Marko vågar inte surfa i detta läget och jag som redan är vattenrädd känner ett visst obehag när man knappt kan stå på benen när vattnet sugs ut i havet efter en våg. Havet är mäktigt och jag förstår verkligen att tsunamin skapade en sådan förrödelse när den drog in 2006 (?) . Dock skapade jag en hel del skratt när en våg knockade mig så hårt att jag trillade omkull och tappade bhn. När jag väl kommit på fötter igen var jag täckt med sand från topp till tå. Någon måste ju bjuda på sig själv, haha!

Imorgon ska vi som sagt flytta, hyra en skoter, Marko ska hyra en surfbräda och jag ska få en helkroppsmassage på stranden. Vi älskar Sri Lanka!

All kärlek!

/ Anna och Marko

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar