tisdag 1 november 2011

Regn regn regn ...

Ja, det har regnat i princip hela tiden sedan igår morse. Oerhört ledsamt! Det känns som att vår färg redan börjat släppa och vi lär inte få så mycket mer solande än vad vi redan fått. Jag som kallt hade räknat med att vi skulle vara två pepparkakor när vi kom tillbaka till Sverige ;)

Igår åkte vi in till Tangalla city och vandrade runt i några timmar. Vi åt, fixade massa ärenden, var och tittade i en metodistkyrka och handlade förnödenheter på ett supermarket (!). När vi klev in i affären fick vi en smärre chock - det var som att komma tillbaka till Sverige och civilisationen! Så rent, så fint och så stort utbud! Vi kände oss som två små rika snobbar där vi gick runt bland matvaror och hygienartiklar. Och ändå var det extremt billigt!

Imorse vaknade vi väldigt sent för att vara vi - klockan nio, efter 11 (!!!) timmars sömn. Snacka om att vi måste ha varit trötta! Än en gång åkte vi in till Tangalla för att se oss omkring. Denna gången blev det "bara" käk och lite shopping. Hittade en affär med massa film och vi köpte med oss 15 stycken hem. Vår lilla rosa dvd-väska börjar bli full nu. Tror att vi räknade till att vi köpt ca 40 filmer sedan vi kom hit till Sri Lanka! Blir en massa mysiga filmkvällar hemma i Sverige i vinter :)

På eftermiddagen hyrde Marko, jag och Ippe (yepp, he's back! Han beslöt sig för att följa efter oss hit) varsin kanot och paddlade ut på floden som rinner utanför hotellet. Vi paddlade i typ 1,5 timme och fick se både apor och vackra fåglar. Dock fick vi varken se varken se varaner, ormar eller krokodiler som också skulle finnas i vattnet. I vilket fall som helst så var det otroligt rogivande att glida runt på vattnet. Marko och jag funderar på att börja paddla kanot hemma i Sverige. Dels för att se alla vackra platser och dels för att det är sjukt bra träning!

I skrivande stund sitter Marko vid sin dator och har precis skrivit klart en tenta. Och strax ska han påbörja ett seminarie som ska hålla på i tre timmar. Ska påpekas att klockan redan är nio här så det kommer att bli en sen kväll för honom. Själv ska jag sätta mig och titta på en film och äta Pringles. Borde även packa ihop alla mina saker då vi blir upphämtade redan klockan åtta imorgon bitti för att åka till sjukhuset i Matara (dags för sista vaccinationssprutan här på Sri Lanka!!!). Därefter åker vi direkt vidare till Tissamaharama där vi ska bo i en natt för att sedan på torsdag morgon åka på safari på Yala nationalpark! Har en känsla av att det kommer att bli riktigt häftigt! Där ska finnas en massa djur - elefanter, ormar, krokodiler, leoparder etc etc.

Efter safarit ska vi sedan direkt åka vidare till nästa ställe. Och så kommer det att se ut fram tills det att vi åker hem. Intensivt! Och jag vet inte hur mycket vi (läs jag) kommer hinna skriva här. Men jag lovar er - när tillfället finns kommer jag att överrösa er med bilder!

Var rädda om er och ta hand om varandra där hemma.
Krama varandra en extra gång!

All kärlek! / Anna och Marko

Denna "skönhet" sprang vi på utanför hotellet:

Och såhär ser det ut när man ska ta sig till och från vårt hotell (översvämmad väg):

Detta är syn man inte ser varje dag:

söndag 30 oktober 2011

Från Mirissa till Tangalla

Hej Sverige!

Igår följde vi med Ippe till guldsmeden där han skulle hämta ut två ringar som han beställt till sig själv och sin flickvän. Vi fick steg för steg se hur alla smyckena tillverkades och slutligen fick vi komma in i affären och titta på alla dyrbarheter. Så mycket vackra smycken! Jag bestämde mig för att ge mig själv en kärleksförklaring och ett minne från resan så jag köpte mig själv en vacker silverring med en blå sten. Jag är så nöjd!

På kvällen festade vi till det lite eftersom att det var vår sista kväll tillsammans alla tre. Marko, jag och Ippe. Mycket trevligt! Och idag var det så dags att lämna Mirissa, hoppa in i en tuk-tuk och åka vidare till Tangalla. Chauffören tog oss till ett hotell mitt ute i ingenstans. På vägen dit såg vi en krokodil och en massa apor och plötsligt kändes det inte som att vi befann oss på Sri Lanka längre - snarare Afrika! Stället vi fick titta på var fint med saknade internet. Vi fick garanterat att det inte skulle finnas något bättre ställe så vi checkade in. I en timme. På den timmen hade vi hunnit ta en strandpromenad och bara 200 meter bort hittat ett annat ställe, mycket finare och mysigare, billigare och med internet. Så vi gick tillbaka och checkade ut igen. De blev väl inte sådär jätteglada precis ;) Nu är vi i alla fall på ett fantastiskt mysigt ställe precis i vår smak. Hotellet är beläget mitt på stranden och utsikten från vårt fönster är fantastisk. Tanken är att vi ska stanna här i tre nätter innan vi beger oss vidare uppåt i landet!

Eftermiddagen, innan det började regna, spenderade vi på stranden och letade snäckor. Här finns MASSVIS! Det är imponerande hur rogivande det kan vara att gå runt och leta efter de finaste snäckorna ... Idag sa till och med Marko - "När det finns såhär mycket tycker ju till och med jag att det är kul", haha! Vi har nu samlat på oss en hel del som vi ska ta med hem till Sverige. Marko har även hittat två nästan identiska snäckor som han säger sig vilja göra till halsband - ett till honom och ett till mig. Hur sött är inte det?!

Nya boendet:

fredag 28 oktober 2011

Dagarna flyter på i rask takt

Anledningen till det dåliga bloggandet på sista tiden är helt enkelt att det inte händer så mycket. Vi njuter av livet och gör i princip samma sak varje dag - nästan ingenting. Och vi älskar det! Längre fram på resan kommer vi att åka runt ganska mycket och se och uppleva en massa saker och då kommer blogginläggen att trilla in igen.

Igår tog jag ett stort kliv i min personliga utveckling. Jag är som bekant vattenrädd och får lätt panik när jag vet att jag inte bottnar och/eller får vatten över huvudet, men igår surfade jag för första gången i mitt liv, och jag älskade det! Marko var min lärare och han var grym <3 Det var väldigt svårt att hitta balansen och att resa sig upp och jag fick stora skrapsår på magen , men det var det värt. Jag tvingades att ramla, jag tvingades att dyka och jag tvingades att simma och bli bortsköljd av vattnet och det var bra! Idag kunde jag gå ut i vattnet helt utan rädsla och bli bortspolad av ännu större vågor. En klar utveckling! Ska fortsätta att pressa mig själv nu när jag äntligen vågar.

Igår drog det in ett helvetiskt oväder här på Sri Lanka. Vi var i vattnet när det drog in och fick skynda oss upp och ta skydd i surfcampet. Det regnade som om himlen hade öppnat sig och som det åskade! Flera gånger slog blixten ner precis utanför campet. Hela huset skakade och det skar i öronen. Och ändå fortsatte folk att surfa. De påstod att "ingen dött i vattnet här tidigare så det är lugnt". Ha! Varför chansa? Ingen vill väl bli den första?

tisdag 25 oktober 2011

Livet är fantastiskt!

Dagen började med en mindre resa in till staden Matara där jag tog min tredje spruta med rabiesvaccin. 1 to go (här i Sri Lanka)! Så skönt! Idag var det ett nytt sjukhus men servicen var fortfarande på topp. Ibland måste man helt enkelt bara älska privatsjukvård!

Annars har det idag inte hänt så jättemycket. Marko och Hippe har surfat medan jag tog bilder från stranden, jag har fått mitt livs bästa massage på hotellets spa, Marko och Hippe har åkt skimboard och slutligen har vi alla tre käkat en god middag på restaurang. Jag har även pluggat och imorgon kommer jag att skriva arbete så att fingrarna glöder. Hoppas att jag får till det innan deadline imorgon!

Jag vet inte om ni läst om den försvunne svensken här på Sri Lanka (som nu hittats död)? Så jävla tragiskt. Jag finner inga ord. För er som inte läst så var det igår ett svenskt par i 30 årsåldern som började att bråka på stranden. Flickvännen ska sedan ha lämnat pojkvännen på stranden och denna ska, enligt ett vittne, ha simmat ut i havet. Vittnet säger att det såg ut som att han skulle ta sig ett dopp. Vittnet reagerade sedan på att mannen inte kom tillbaka upp ur vattnet och slog larm. Dykare och polis letade förgäves tills imorse, då mannens kropp hittades drunknad intill stranden. Flickvännen ska ha identifierat honom. Och detta skedde bara några mil från oss, i Galle ... Nu inser man verkligen vikten av att aldrig skiljas som ovänner. Man vet aldrig vad som kan hända. Idag har jag talat om för Marko en miljon gånger hur mycket jag älskar honom. Han är det dyrbaraste jag har. Min skatt och klippa i livet. Världens bästa Marko! Nu ska jag gå och ge honom en stor kram!

Ta hand om varandra och tala om för varandra hur ni känner.
Kärleken övervinner allt!

Måndag 24 oktober, Paradis

Nu är vi framme på vårt nya ställe och jag älskar det! Rummet är hyffsat fräscht, har varmvatten och internet (som fungerar ibland) och gården och stranden utanför är fantastisk! Gården är väldigt stor med massa palmer, det finns solstolar och hängmattor och ett litet spa.

Eftermiddagen spenderade jag och Marko i trädgården i varsin hängmatta. Pluggade lite. Njöt av livet. Lite senare förflyttade vi oss till stranden där Marko och den finske killen åkte lite skimboard. Vid femtiden började det att regna igen så det var bara att bege sig inåt. Ganska snart började det även att åska och detta fortsatte hela kvällen och natten. Ni kan inte ana hur mäktigt det var att sitta på en uteservering på kvällen och titta på alla blixtar som slog ner i havet! Vackert!

Kärlek! / Anna och Marko

P.s. Vakter beväpnade med k-pistar vaktar vårt hotell. Ingen vill direkt säga varför de är där och det känns väl ... Sådär. Lite läskigt är det allt men uppenbarligen kan vi sova tryggt om nätterna!

Söndag 23 oktober, Regnet det bara öser ner …

Marko behövde idag lämna in några uppgifter till skolan och jag behövde få ner några föreläsningar så vi begav oss på jakt efter internet. Inte det lättaste visade det sig. Men till slut lyckades vi hitta ett ställe med wifi och vi fick fixat det vi skulle.
Sedan tog Mark och den finske killen moppen och körde till en närliggande by för att surfa. De är i skrivand stund fortfarande kvar. Själv tog jag mig nyss en liten promenad men jag hann inte så långt innan himlen öppnade sig på nytt. Jag tror bestämt att det är fjärde dagen på rad som det regnar. Tråkigt! Nu sitter jag här på rummet och skriver lite på skolarbete. Känner dock att den nya serien Pan Am lockar destu mer … ;)
Imorgon flyttar vi till ett nytt ställe här i Mirissa. Stället vi bor på nu är visserligen ganska trevligt och billigt men nu kommer vi att komma närmre stranden. Jag har själv inte sett stället men enligt Marko ska det vara fräscht, precis intill havet, ha internet, varmt vatten och inkludera frukost. Och ha en stor inhägnad, trevlig trädgård som skyddas av en vakt. Tycker att det verkar lockande! Jag personligen känner mig lite låst på det tillfälliga stället då jag råkar ha min kvinnliga vecka och inte kan bada. Och här är inga solstolar så för tillfället är jag låst till rummet. Tror att det blir lite bättre nu när Marko kan gå och bada och jag kan ligga och jäsa i hängmattan på gården / låna hotellets solstolar på stranden.

måndag 24 oktober 2011

Lördag 22 oktober – Byn som Gud glömde / Byn som Gud förskonade?

Halv nio på morgonen hämtades vi upp med tuk-tuk för att åka och titta på djungelstranden i Unawatuna. Det var en bit att åka och sista biten fick vi vandra genom en ganska tätvuxen djungel.  Stranden var vacker och öde och vi plockade med oss en massa fina snäckor.
Väl tillbaka på hotellet igen var det bara att packa ihop våra saker och äta frukost innan det var dags för oss att åka vidare till nästa ställe – Mirissa.
Framme i Mirissa gick vi runt i evigheter och letade boende. Standarden här är rejält försämrad än på tidigare ställen. Alla rum vi tittade på var äckliga och nedgångna och ac var en omöjlighet att hitta. Människorna här är dessutom enormt jobbiga och efterhängsna och följde efter oss med sina tuk-tuk för att få oss att välja just deras boende. Att säga nej räckte inte till – de var som iglar. Till slut, efter att vi tittat på ett tiotal rum, hittade vi ett litet, relativt nyrenoverat ställe som föll oss i smaken. Visserligen ingen ac, inget varmvatten eller internet men ändå hyffsat fräscht. Och billigt! 1000 rupees per natt = 30 kronor per person. Och så kan man äta här. En maträtt kostar 300 rupees – 18 kronor per person! Dessa nätter kommer vi verkligen att spara in pengar!
När vi skulle lasta in våra saker på rummet kom det ut en vit, ung man från rummet nedanför. Vi tittade på varandra och jag svor att jag kände igen honom från någonstans. Och med tanke på hur han tittade tillbaka så kändes det som att han tänkte detsamma. Till slut kommer vi på det – samtidigt. Hikkaduwa! Han är den finske killen jag pratat med på ett internetcafé bredvid vårt boende i Hikkaduwa! Vad är oddsen?  Det visade sig att han också skulle vara på Sri Lanka i en månad, han surfar precis som Marko, han har en flickvän i Sverige och verkar vara i vår ålder. Så kul! Vid frukosten imorse (söndag) blev det en salig blandning av engelska, svenska och finska.
I princip hela dagen regnade det enormt mycket. På kvällen klarnade det dock upp en aning och vi avslutade dagen med en promenad och en drink på stranden.
Angående rubriken så är det förstnämnda min åsikt medan det andra är Markos. Jag tycker att här är lite väl dött och nedgånget medan Marko tycker att det är gött och menar att Gud förskonat dessa människor från den hektiska och moderna värld vi lever i. Smaken är som baken ;)

Kärlek! / Anna och Marko

söndag 23 oktober 2011

Inget internet

Vi är nu på plats i Mirissa. Standarden här är ganska mycket lägre än på övriga ställen och internet finns knappt att få tag i. Jag återkommer med inlägg och bilder längre fram. Som det ser ut nu så stannar vi här tills onsdag!

Puss och kram på er där hemma! Vi älskar er!

fredag 21 oktober 2011

Sista dagen i Unawatuna

Hej alla!

Igår lämnade vi vårt vackra 5-stjärniga hotell och checkade in på ett annat, mindre lyxigt ställe. Vi kan väl säga såhär - det enda som var bra med rummet var balkongen och dess utsikt (balkongen låg, utan att överdriva, 15 meter från strandkanten). Rummet i övrigt var en katastrof! Blodfläckar på lakanen var det första som mötte oss. När vi bad personalen byta så möttes vi av suckar. Rummet var inte städat, det var hål i myggnätet, ingen lampa på balkongen, ingen soptunna, inget toalettpapper osv osv. När vi sedan fick besök av både kackelackor och ödlor fick vi (läs jag) nog. Vi bestämde oss för att checka ut direkt på morgonen. Jag, som är en rättvisans kvinna, satte mig ner och skrev en lång lista med alla saker som inte fanns på rummet som jag sedan lämnade till chefen. Till saken hör att vi betalde lika mycket när vi bodde i Hikkaduwa som här och här fanns inte ens ac eller varmvatten. Nu hoppas jag att chefen fått sig ett uppvaknande och att dem skärper sig och rustar upp skiten. Nu bor vi i alla fall ganska bra igen. AC, varmvatten, fräschare rum och frukost för 30 kronor extra per person. Klart värt!

Imorse åkte vi tuk-tuk in till sjukhuset i Galle där jag tog min andra rabiesspruta. Det gick om möjligt ännu snabbare idag och servicen var fortfarande på topp. Nu har jag bara två sprutor kvar att ta här på Sri Lanka och två i Sverige, sedan ska jag vara i toppform igen!

Efter att vi kom tillbaka till Unawatuna har vi legat på stranden och njutit. Marko har åkt skimboard (heter det så?) och sedan har vi även snorklat en liten stund. Lite shopping har också stått på schemat!

Imorgon efter frukost åker vi vidare till nästa ställe - Mirissa. Det ska vara en riktig paradisort med lite turister. Vi får väl se men det ska i alla fall bli roligt att se ett nytt ställe!

Nu ska jag gå och tigga lite extra uppmärksamhet av Marko. Det kan inte vara lätt för honom att vara på resa med en för tillfället oerhört pms:ig kvinna som gråter stup i kvarten ;) Kan väl utan underdrift säga att jag är oerhört känslig just nu! Tur att Marko är världens underbaraste pojkvän!

All kärlek! / Marko och Anna

"Pimp my tuk-tuk":

Killen hade pimpat sin tuk- tuk med allt han kunde komma över. Insidan var täckt med Bob Marley-posters och när han körde så blinkade hela tuk-tuken i kulörta färger.

Idag regnade det enormt mycket! :

= Översvämningar. Kolla röret i första bilden!